Programmeren


sinds mijn 17e jaar programmeer ik van alles wat los en vast zit. ik ben aan het einde van de middelbare school begonnen op een apple ][ computer. dit moet zo rond 1977 geweest zijn. daar kwam ik in aanraking met apple basic. op deze computer heb ik het eerste programmeren geleerd, geheel zelfstandig vanuit boekjes die op school aanwezig waren. gedurende het laatste studiejaar heb ik heel wat uurtjes in het computerlocaal doorgebracht. helaas is alle programmeercode verloren gegaan. ik herinner me nog een functieplotter om mijn wiskunde opdrachten makkelijk te kunnen maken/controleren en een eerste aanzet voor een backgammon spel dat ook nog eens echt terug speelde. in de programma' s voor de apple gebruikte ik voor het eerst brainbox systems als nickname.


direct na mijn afstuderen kocht ik van het geld dat ik verdient had met vakkenvullen voor het geweldige bedrag van fl. 295,- een zx-81 computer. na 1 dag kwam ik er al achter dat de 1k geheugen wel heel snel volgeprogrammeerd was, daarom besloot ik meteen voor mijn laatste geld een 16k geheugen uitbreiding te kopen voor fl 595,-. met dit apparaat heb ik heel veel gemaakt. ook deze code is helelaas voor een groot deel verloren gegaan. naast zx81 basic heb ik ook z80 machinetaal geleerd. een echte compiler was er niet, dus alle code moest hexadecimaal worden ingeklopt en jump (absoluut en relatief) moesten met de hand worden uitgerekend. de basic taal was echt erg langzaam, vandaar dat het absoluut noodzakelijk was af en toe ook machinetaal te leren.


de spectrum computer was een logische opvolger van de zx81. ook deze computer met maximaal 48 k geheugen en dezelfde z80 processor als de zx81, had een verschrikkelijk rubber toetsenbord. sommige knoppen hadden wel 5! functies. op deze computer heb ik heel erg veel geprogrammeerd, zowel in basic als machinetaal en zelfs een heel klein beetje forth. ik kan wel zeggen dat ik de computer volledig onder de knie had toendertijd.
op de spectrum heb ik samen met ernst schoonderwaldt mijn eerste publicatie in een computertijdschrift gehaald met een black jack programma dat nog kon terugspelen ook.


rond 1986 kwam de atari 520 st mijn huiskamer in met het onverstelbare hoeveelheid geheugen van 520 kb (in latere modellen heb ik uiteindelijk 4 mb geheugen gehad). deze computer had standaard geen programeertaal aan boord, die moest geladen worden vanaf diskette. bijgeleverd werd een hele slechte basic implementatie, die al snel door iedereen vervangen werd door gfa-basic. behalve in basic heb ik ook nog geleerd te programmeren in c.
in gfa-basic heb ik heel erg veel geprogrammeerd. veel van die programma's zijn afgedrukt in het blad start, of via ditzelfde blad uitgegeven. programma's varieerden van spelletjes naar chinees/japanse tekstverwerkers tot een stamboomprogramma.

wiggle

stamboom

met de atari st heb ik ook de eerste stappen gezet op het gebied van modems, bulletin boards en fidonet.

in 1991 kwam de eerste ibm compatible computer mijn huis binnen. het was een 386 op 33 mhz met 4 megabyte geheugen. dit voor de prijs van iets meer dan fl 4.000,- gulden. ook op deze computer ben ik gaan programmeren in basic en c. eén van mijn eerste programma's was interactive manual maker, een programma dat ik ook al op de atari had gemaakt. dit is waarschijnlijk één van de eerste browser achtige programma's geweest onder het dos besturings systeem in vga.

in 1992 kwam er een tweede dos machine bij, die ingericht werd als bulletin board. dit bbs (brainbox systems) heeft 3 jaar bestaan en had connecties met fidonet, thanet, dutchnet en nog een paar netten van bbs-en die toendertijd bestonden.


Het windows tijdperk

Met de opkomst van windows en voornamelijk windows '95 ben ik in 1996 begonnen met het programmeren aan een dynamische patiënt simulator. dit is een auteurmodule waarmee patiënt simulaties gemaakt worden die gebruikt worden in het medisch onderwijs. met dit programma zijn verschillende gesubsidieerde projecten aangevraagd, waarvan ict en krul er twee zijn.

in dps zijn inmiddels meer dan 150 casussen gemaakt voor verschillende medische disciplines. veel van deze casussen zijn te vinden op de onderwijs site van het lumc.


 

momenteel houd ik mij voornamelijk bezig met het programmeren van allerlei onderwijs applicaties in asp.net. een veel gebruikt programma is medischonderwijs.nl wat de distributie en registratie van computer ondersteund onderwijs in de wereld verzorgd. lrs.net bevat alle computerlessen en studenten en geeft studenten toegang tot bepaalde computerlessen. dit systeem is opgezet met een subsidie van de ul en uitgebouwd met een subsidie van surf in het scale en pastel project.

binnen medischonderwijs.nl zijn veel van mijn programma's te zien zoals objector pro, dps casussen, injury, weekend milionairs, kamelenrace kabouterkracht en diverse masterpro modules.


Master PRO is een auteur omgeving waarmee vrij gemakkelijk e-learning modules gemaakt kan worden. deze e-learning modules hebben verder geen andere software nodig dan een internet explorer op de pc of macintosh, tabled of ander device.  


OSCE staat voor Objective Structural Clinical Examination, of in het Nederlands Stationstoets. Het is een vorm van toetsing om (complexe) vaardigheden te toetsen. Hierbij is het de bedoeling dat studenten een opdracht krijgen die in beperkte tijd uitgevoerd kan worden. Een examinator houdt dan de activiteiten die de student daarbij uitvoert bij op een objectief observatie formulier. Achteraf kan dan een score berekend worden over wat de student gedaan heeft. Met deze vorm van toetsing is het mogelijk om vaardigheden zoals communicatie, lichamelijk onderzoek, anamnese, statusvoering, beoordelen van foto's, het overdragen van patiënten bij studenten te examineren.